söndag, april 04, 2010

Grodorna har vårkänslor!

I förmiddags kom vi hem från stugan på Österlen, och barnens farmor och farfar. Vi har haft två härliga dagar (barnen fyra dagar). Magnus och jag kom dit på långfredagen och det var då superväder. Vi bara VAR och njöt av stunden, barnen jagade grodor och lekte i bäcken, jag solade ansiktet och Magnus hjälpte Bengt med något.

Grodorna var i svärmeristadiet! Mia och Bengt har alltid mycket grodor i trädgården då deras gräsmatta sluttar ner mot en bäck och det är alltid lite fuktigt där. Nu såg vi massor av grodor som satt på varandra och de ville banne mig inte sära på sig ens när man petade på dem! ;-) Freja hade skrattande frågat farmor och farfar vad grodorna gjorde! Farmor och farfar hade svarat att grodorna gjorde nya grodbarn. Som tur var hade hon inte frågat mer. ;-)

De hade varit nere vid havet (Haväng heter platsen, ligger nära Kivik) på skärtorsdagen och då hade Freja lärt sig kasta macka. Hon var så stolt. :-) De hade även plockat vackra rundslipade stenar så nu ligger det en hel kasse på verandan. Men jag tackar och tar emot nya stenar, har haft massor, men det är nu flera flera år sedan vi plockade nya stenar. Jag tycker det är vackert att ha i trädgården etc. :-) Freja ville ner till havet redan när vi kom på långfredagen, men vi sa att det orkade vi inte. Vi sparade det till påskafton.

På fredagen när vi körde söderut körde vi inom Eko-hallen i Kristianstad. Alltid kul att bränna lite pengar där, och skönt att gå där utan barn! ;-) Skämt och sido, har lite skralt i kassan just den här månaden då mina sjukskrivningspengar ej kommit ännu, och lönen var ganska låg då jag ju inte jobbat... Köpte ändå en ny röd läcker plånbok (den andra helt förstörd) för 39 kr. Fynd! ;-) Hittade även en keps till Freja med High School Musical-logga. Freja är väldigt känslig för solen, och har i princip alltid hatt eller keps på våren och sommaren och det blir lätt "tönt-kepsar" nu när hon är så gammal som hon är. Jag blev glad att hitta en lagom "tuff" till henne. :-) Sedan köpte vi två små födelsedagspresenter till Frejan. Magnus hittade Jungle Party på svenska till vår Play Station (man använder Buzz dosan till). Freja har länge velat ha den. Buzz till Play Station är himla kul, och hyfsat lätt, så Tuva kan ibland vara med. :-)

På påskaftons morgon hittade Freja en karta över trädgården som påskharen hade lämnat, och det var kryss utsatta där påskäggen skulle ligga. (Detta hade Bengt och jag fixat med på kvällen.) Varken Magnus eller jag har haft "påskhare" när vi var små, utan bara fått äggen liksom, detta med påskharen har Magnus och jag själva infört som en tradition. Vi hade det redan första påsken här i huset, då Freja var tre år. Ibland har vi haft karta att leta efter, ibland har vi bara lagt äggen i plommonträdet i trädgården och någon gång har tjejerna bara fått leta och vi har sagt "fågel fisk eller mitt emellan".

Vi gick alla ut på påskäggsjakt innan frukosten. Det var bara utsatt två kryss på kartan, så tjejerna var tvugna att hitta båda innan de visste vems som var vems. Sammarbete! När vi gick där sa vi plötsligt till Mia och Bengt "det bränns, det bränns väldigt nu, titta FÅGEL". Vi hade lagt ett påskägg till dem från oss i en trädklyka. Det var ett jättefint plåtägg med målning av glaskonstnären Ingrid Hirdman-Vallién, samma typ som min plåtburk jag fick på alla hjärtans dag. Mia gillade den burken nämligen.

Freja och Tuva fick ett påskägg var med godis, och en liten läppglans i, av oss. De fick även varsitt påskpaket av oss, Tuva fick Aja baja Alfons Åberg och en Hallo Kitty-keps, Freja fick kapitelboken Vad händer om man vänder på Paris? av Viveca Lärn och en sån "modern" rutig scarves med fransar. Jag läste själv boken Vad händer om man vänder på Paris? då jag var i Frejas ålder (kanske lite äldre) och gillar den lätta härliga humorn. Ja, det är Saltön (som ju Lärn också skrivit!), fast för barn! ;-) Den handlar om tolvåriga Tekla och hennes liv i Göteborg. Viveca Lärn hette ju Sundvall i efternamn när boken skrevs 1980. Jag tycker Viveca Lärn skriver bra och "okomplicerat". Jag har "vuxit upp" med hennes böcker, jag har njutit av hennes barn- och ungdomsböcker i barndomen, och läst hennes underbara vuxenböcker när jag var si så där 23-24 år, tex Så länge solrosorna blommor och första Saltö-boken, Aprilväder. :-)

Freja och Tuva gick påskkärring för några av farmor och farfars "stug-grannar" på skärtorsdagen, och efter det fick de varsitt påskägg och en påskpresent av farmor och farfar. De fick böcker av dem också! :-) Tuva fick en enkel experimentbok om vatten, och Freja fick en bok om människokroppen. Freja hade utbrustit "åå, vad bra, jag har nämligen funderat på var olika saker sitter på kroppen!". Hon är ju för skön! :-)

På påskafton fick Freja äntligen visa att hon kan kasta macka nu! :-) Det var en fin solig dag, så vi körde ner till Haväng. Vi tog en liten lunch-fika med oss dit. Det blåste friskt där nere, man fick vara ordentligt påklädd. Men det är ju sååå vackert, storslaget och "vilt" där nere när blåsten viner och vågorna slår in mot stranden... Jag njuuuter alltid där i den friska luften. Vi tittade även på folk som flög med fallskärm där. De sprang liksom över strandängskanten och ut över stranden och kom på så sätt upp i luften.

Påskmiddagen var som väntat mycket god! Det fanns något för alla smaker, tex köttbullar, kycklinklubbor, lax och ägg till barnen, och sill och gravad lax mm till oss vuxna. Två citronsnapsar slank också LÄTT ner i lilla maggen. :-)

Vi har haft två fina dagar tillsammans. Nu väntar nya tag med hellrenovering och allmänt "fix" i trädgården. Men man behöver ladda batterierna ibland och det FÖRSÖKER vi komma ihåg att göra! :-) Jag menar vi hade ju kunnat vara hemma och jobba med hallen hela påskhelgen men det valde vi att INTE göra.

Må så gott! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar