onsdag, april 21, 2010

First aid-certificate

Jaha, idag har jag gått en Första Hjälpen-kurs. Det var väldigt intressant och nyttigt att få delta i den! :-)

Man fick testa att göra hjärt-kompressioner på dockor som var verklighetstrogna. När man blåste in luft höjdes bröstkorgen. Det var "tungt" att pressa händerna mot bröstkorgen för att göra de 30 kompressionerna man skulle göra. Vi skulle hålla på i 15 min, tills "ambulansen" kom, det kan ju ta tid och man ska jobba på till man blir avlöst av ambulanspersonal. Vi jobbade i grupper om tre, och avlösa och hjälpa varandra. Många fniss och skratt blev det, tex att vi efter varje inblåsning fick hålla på och och torka av dockans mun med någon slags decifiserande våtservetter som luktade pyton. ;-)

Som avslutning delades gruppen på hälften och vi spelade lite "teater". Jag fick "blod" på handleden och mina arbetskamrater skulle lägga tryckförband på mig. Mina instruktioner var att om jag inte fick hjälp inom tre minuter skulle jag "svimma".

Min kollega skulle sitta på en stol. Hon fick lite, lite blod på fingret. Bredvid henne lades en docka som skulle föreställa hennes man. Hon skulle säga "kan någon hjälpa mig, jag blöder, min man han bara sover och sover", hon skulle vara lite virrig och påstridig om att hon behövde hjälp. Vi skrattade gott på genomgången efteråt då "hjälparna" fattade att det var hennes man (dockan) som var den som skulle blivit hjälpt! Ha ha, men min kollega hade fått sååå bra hjälp så.

Nu har mitt nya sim-kort kommit med posten! :-) Jag får låna Magnus mobil, och har mitt nya sim-kort i den mobilen (tack och lov samma telefonnumer). Jag saknar dock alla mina kontakter, alla är ju borta, de satt ju i det gamla sim-kortet och i mobilen som blev stulen... :-( Så, läser du detta och tillhör mina vänner, skicka gärna ett litet sms till mitt vanliga gamla nummer och underteckna det, så jag vet vem det är som sms:ar, så ska jag lägga in dig i min telefonbok igen. :-) :-) Ny mobil kommer jag att köpa vad det lider, pappa har lovat att hålla utkik efter bra erbjudanden (jag hinner inte).

Freja är fantastisk!!! Hon har somnat hela veckan i sitt eget rum! Duktiga stora tjeja! Hon har upptäckt sin "kompis" stor-nallen (som hon fick i julklapp) som är SUPERMJUK och stor och gosig, ja som en kompis i sängen! :-) Hon har ju haft lite jobbigt med att somna i sitt rum nu under vintern... Det var samma sak förra vintern, jag tror banne mig Freja är lite "låg" om vintrarna då det är mörkt och trist... ;-)

Idag har vi läst ut en lite längre rymdbok som var lite kul, Resan i Rymden, av Gunilla Ingves. Den var skriven som en skönlitterär bok, men med bra fakta inbäddat i texten. Den handlar om tre barn som åker ut på en rymdresa med sin egenhändigt byggda rymdraket. De besöker bla Månen och planeten Mars.

Vi ska titta på månen en dag och jämföra med den månkartan som finns med i boken! Man kan nämligen se många "platser" på månen med en kikare, bla Klarhetens hav, Farornas hav, Regnbågsviken och kratern Copernicus. "Haven" är inte hav, utan stora slätter, men de namngavs för mycket länge sedan, när man trodde att det var stora hav, som fanns på månen.

Jag blir fasinerad och känner att man ska nog inte "tänka" för mycket på rymden, då kan man nog bli galen! ;-) Den är så stooor! Oändlig... Till en av stjärnorna i Karlavagnen, stjärnan Merac, tar det 78 ljusår att åka, med vanlig raketfart tar det lite mer än 2 miljoner år att komma dit!!! Tänk att man kan se så långt bort!

Vi bor ju i Galaxen Vintergatan (med våra nio planeter och oändligt anlat stjärnor), men det finns flera miljoner fler galaxer där ute i det mörka universum... NÅGONSTANS finns det garanterat liv, det MÅSTE det göra... Det vill jag tro. Alla ingredienserna för "liv" finns ju i universum. Det måste finnas någon planet, i någon av alla miljoner galaxer, som har någon form av liv... Mänskligheten har skickat ut radiomeddelanden i rymden, men det tar kanske flera miljoner år innan "någon-något" får detta meddelande... Då finns ju inte vi här på planeten i alla fall. Oj, vilka tankar man får!

Det är sååå fantastiskt att vara mamma till ett skolbarn nu, man blir "barn" på nytt och upptäcker världen! :-)

Nu väntar sängen. Kurs i morgon igen, Småbarns-pedagogik. Ska bli intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar