lördag, april 24, 2010

Bortsprungen mobil... hittad!

Det är nästan så jag skäms... ;-)

Igår eftermiddag var jag nere i källaren och såg att min hemma-mys-munkjacka hängde på en garderobsknopp. Den har jag inte sett till på hela veckan, men min hjärna har inte fäst sig nämnvärt vid det. Jag tänkte bara "oj hänger den där, äh jag tar den sen". Sedan hade vi fredagsmys som vanligt, och nattade barnen. Därefter kände jag mig frusen och kom på att, just det mysmunkajackan i källaren tar jag på mig! Den kändes så tung... Ja, ni förstår ju vad jag hittade i den... ;-)

Det var bara att ringa Telenor och anmäla den som upphittad och ta bort "spärrningen" på den, så jag kunde ringa igen.

Jag som var så säker på att jag tog med den till Skopunkten! Alltså, jag var 97 % säker på det, det sa jag till och med till expediten på Skopunkten. Men när jag nu tänkte till, kom jag på att Tuva och jag var nere i källaren innan vi hämtade Freja och körde till affären, och gick igenom de skor Tuva eventuellt kunde ärva av Freja. Magnus, mamma och pappa skrattade gott åt min virrighet. Pappa utbrast "du blir mer och mer lik din mamma!".

Pappa skrev ett roligt inlägg till mig på Facebook.

Verkligen synd att du hittade telefonen, och inte behöver vi någon heller. Men du får väl "tappa" den i toaletten eller lägga din väska bakom hjulen på bilen så att Magnus kör över den. Lär av din mor!

Nu är det lördagkväll och tjejerna har somnat tillsammans i vår säng efter bokläsning. Vi hoppas det ger härliga syskon/barndomsminnen! :-)

Idag har vi varit på Restaurang Walhalla i Mörrum. Magnus farmor Gullis syster Lisa, fyllde 90 år och hade bjudit in till en liten fest. Detta, plus endel annan information, fick även alla våra grannar som råkade vara ute, av Tuva på förmiddagen innan vi åkte. Magnus bytte till sommardäck. Tuva var ute på tomten och lekte lite under tiden. Hon vrålade bla "heeeej Bengt!" (till grannen), "jag har linne på mig idag!" och "vi ska äta på restaurang idag vi".

Det var trevligt att "komma bort lite". Det kändes kul att göra Lisa så glad, för hon tyckte det var så roligt att alla kom. Det är sällan man träffar "hela släkten" tex Magnus kusiners barn. Där var det två magar i vädret! Släkten blir större. ;-)

Lisa ville inte ha några presenter, hon var bara glad att alla "ställde upp" och kom. Vi köpte dock liten en ampel med små mini-penseer som Lisa kan ha på sin balkong. Jag har även suttit och gjort ett album med bilder på Lisa och oss, från när jag kom in i släkten, i slutet på 1990-talet, till nu. Det är jag som är fotografen i familjen, och bilder från innan dess, har jag inte koll på. Det var bla bilder från när vi alla var på Le´s Miserables musikalen i Malmö 2001, och därefter åkte till Limhamn och tittade på hur brobygget över Öresund framskred. Jag minns att vi alla tyckte det var mäktigt! Sedan kom bilder från sommaren 2002, när Lisa träffade bebis-Freja för första gången... :-) Albumet slutade med bilder från julen 2009.

Vi åt någon fläskfilé med örtsås med någon slags ugnspotatishalvor till. Till förrätt var det klassisk räkcoctail. Maten var ingen höjdare, men helt ok. Efterräten var vaniljglass med hallon, min vaniljglass var fryst och tinad igen, för det var massor av iskristaller i. Men men, det var härligt att komma iväg, vi är så nöjda! Barnen åt!!! :-) De som ofta annars är ganska dåliga på mat... Tuva åt till och med räkcoctailen! Vi skojade och sa att det är tur de sköter sig när man är borta.

Freja hade sitt Nintendo DS med sig, just för att ha i bilen tänkte vi. Det var dock en annan kille som hette Max, som hade sitt med sig in på restaurangen. Hans syster Maja hade ett rosa, precis som Freja. Efter huvudrätten sa vi till Freja att det var ok att hämta sitt i bilen. Magnus kusinbarn Ellinor 8 år och Maya 6 år hade inte sett något sådan förut och de fick prova Frejas, och på så sätt var isen bruten! :-) Tuva sprang mest runt och busade med Maya och Mayas kusin Emil 1 år. De flesta barnen där var sysslingar/tremänningar till våra barn.

Efter middagen togs en klassisk släktbild. Vi hittade en fin plats utomhus att ta bilden på.

Därefter bröt de flesta upp. De flesta skulle köra till Malmö. Magnus, jag och barnen, Mia, Bengt och Bengts morbror Sten gick en runda vid vackra mäktiga Mörrumsån innan vi körde hem.

Jag körde hem, jag lät Magnus dricka lite rött. ;-) Men oj oj, vilken vanemänniska man är! Vi tog bilen från restaurangen till ån, och den turen körde Magnus, vi glömde att han hade druckit vin! Mia och Bengt gjorde samma misstag! ;-) Tur man kommer på sig i alla fall!

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar