söndag, april 11, 2010

"Portförbjudna" hela helgen.

Nu händer det saker i hallen! Ja det har hänt saker förut också, men nu MÄRKS det, även i mina otränade ögon! ;-) Tapeten är... ja, VIT! Men det ville vi ha, vitt är fräscht. Nyss höll vi upp det rödblommiga Marimekko-tyget mot den höga väggen i trappan där det ska hänga och det blir superfint!!! Mamma ska fålla det och hjälpa oss fixa så att vi kan hänga det på en list på väggen.

Magnus och Bengt började tapetsera i lördags förmiddag. Jag och barnen drog då till stan. Vi började med att fika lite lätt hos mormor och morfar i affären. Tjejerna tycker faktiskt det är lite häftigt att ha mormor och morfar i affären tror jag. Tuva går tex gärna ut och pratar med kunderna. ;-) Freja tittar längtansfullt på souvenir-gosedjuren (exmeplevis jättemjuka älgar!). ;-)

Vi hade bestämt att vi skulle köpa lördagsgodis på samma "godisaffär" som jag och Tuva köpte i för någon vecka sedan. Men innan vi gick dit visade morfar Freja lite bilder från Nasas hemsida, bla bilder från första månlandningen. Freja var MYCKET intresserad! :-)

Klockan kvart i två mötte vi farmor utanför McDonalds och så åt vi där. Farmor ville inte ha, hon gillar inte McDonalds-mat, men hon njöt av en kaffe och mjukglass. Tjejerna lekte i lekhörnan en bra stund. Kvart i fyra gick vi alla fyra på bio och såg Alvin & Gänget 2. Jag måste medge att det var en småmysig film. Freja skrattade mycket och förstod ju alla skämt, Tuva var väl inte med på allt, men gillade filmen ändå! :-) Det är ju mycket härlig musik i filmen, och ekorrarna dansar ju käckt med massor av "rumknyckar" mm. På slutet stod Tuva upp i gången och dansade med i musiken på samma sätt som ekorrarna! ;-) Det var första gången Tuva var på bio!

Efter filmen körde vi bort till farmor och fikade lite, och tjejerna såg klart hela Bolibompa, det var bla WildKids. Det barn-tävlings-äventyrsprogrammet gillar Freja. Vi var väl hemma halv nio, Tuva sov kvart i nio, Freja sov väl en halvtimme senare, efter en härlig händerlserik dag!

Hallen då? Jo då, grabbarna var nästan klara, men de kände att den värsta biten, den i själva trappen (hööögt upp!) sparade de till idag söndag. De ville påbörja det när det var ljust ute mm.

Så idag körde jag Freja till simningen vid åtta, och LYCKA, Tuva fick FÖLJA MED för första gången! ;-) Jag hade förvaranat henne om att hon inte fick bada utan bara titta på. Jag sa att i höst är det hennes tur att börja simskolan (i lilla bassängen, Freja har ju varit i stora senaste terminerna). Vi tänkte att det är ju bra om hon får en hum om vad simskola egentligen ÄR!

Tuva skötte sig bra - första kvarten... Sen "skämde hon ut" mig, genom att börja storböla för att hon inte fick bada i lilla bassängen! Hon "körde hårt" och testade mig! Hon sa bölande att jag hade LOVAT det! Lilla "situngen"rent ut sagt! ;-) Jag lyckades dock få henne i hyfsat skick igen, vi läste en Pixi-bok som vi hade med oss. När Freja duschade fick Tuva också duscha (har sett andra syskon får göra det) och jag tänkte hon kunde bastat med Freja, för det gör Freja alltid lääänge! Men Tuva ryggade i bastun och ville inte! Magnus sa att då på äventyrsbadet ville hon inte heller basta.

Efter simskolan åkte vi till farmor igen, så att grabbarna fick jobba i fred hemma med det jobbiga "trapp-partiet". Vi åt en god frukost och gick därefter ut på en skön promenad vid havet. Vi hittade massor av vårtecken, bla blåsippor och små små vitsippor! :-) Tänk vad lite barnen behöver ändå, de njöööt av att leka med pinnar i vattnet och mata änderna. Freja gjorde sig illa på smalbenet (aj!) i farmors och farfars trapp precis innan vi skulle gå ut, men ute sa hon "detta ser ut att bli en härlig dag trots att jag gjorde illa mig!". Goding! :-)

Det var så varm och gott på läsidan av udden, så farmor gick hem efter en varsin glass till oss, som vi njöt av i solen.

Tuva är ju för rolig, hon gick där och synade marken, så som barn ju gör. Och plötsligt sa hon: vad är det för öron som ligger där?. Freja och jag undrade vad hon menade! Vi gick fram till henne och då visade hon små tillplattade bitar av blåstång som låg på klippan och faktiskt, visst såg det ut som små öron!!! ;-)

Må väl! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar