torsdag, april 29, 2010

Snart freeeedag!

En arbetsvecka är på väg mot sitt slut. Jag har idag torsdag jobbat sista dagen för denna vecka. Imorgon tar jag ut en av de sista föräldrar-dagarna vi har kvar på Freja. Hela skolan ska "sjunga in våren", i natursköna Ådalen kl tio. Jag ska vara med henne i skolan hela dagen och det ska bli så mysigt!

Jag känner mig glad. Mitt jobb är roligt och jag trivs bra, men det är mycket att göra och det händer endel nu innan sommaren. Vi ska bla få en ny chef som verkar vara jättebra! Idag har jag och min kollega varit på sk föräldrarråds-träff.

I torsdag för en vecka sedan var jag och min kollega på en mycket intressant kurs om att arbeta med små barn i förskolan. Kursledaren sa många vettiga saker! Bla att små barn behöver mycket sömn. Nu för tiden vill många föräldrar att man ska väcka barnen efter 30 min middagssömn etc. Kursledaren menade på att det var direkt skadligt att väcka så små barn, deras hjärnor tar skada. Hon menade på att hjärnan utvecklas oerhört mycket från nyfödd till tre år. Vidare pratade hon om inskolningar, att man måste ge inskolningarna tid, det tar tid för ett barn att knyta an till en ny vuxen.

Hon läste på slutet några tänkvärda ord:

Det du tror om mig
som du är mot mig
så som du ser på mig
Vad du gör mot mig
- Så´n blir jag.

Jag och min kollega tyckte det var kul att komma ut från förskolans skyddade verkstad och göra något annat. Det var så trevligt att få äta lunch på restaurang. :-)

I måndags, på min lediga dag var jag hos tandhygienisten och hade Tuvan med mig. Det gick bra! Hon var sååå duktig medan jag behandlades! Men så var det en fantastiskt barnkär tandhygienist också. Oj, vad hon "tog sig an" Tuva!! Tuva var också helcharmig hela tiden. Jag menar hur kan man inte bli charmad av en liten fyraårig tjej, med röd Pippi-klänning med hjärtan på, och till den en rosa munkjacka som det står "prima ballerina" på? Hon var ju fyraåringen personifierad; vill vara både Pippi och prinsessa! :-)

Det var nästan så att tandhygienisten "glömde" mig. ;-) Men jag inser att hon gjorde det pga att hon visste att hon ju behövde få med sig Tuva ut ur rummet en kort stund när jag röntgades. Tuva hade med sig en Alfons-bok, ritpapper och två barbiedockor. Tandhygienisten kunde sin Alfons och lilla Anna etc, oj vad de pratade böcker, undertiden hon skrapade bort tandsten på mig! Hon berättade att hon hade läst mycket för sina barn när de var små. Tuva föll för henne också!

Banne mig om inte tandhygienisten satte Tuva i sitt knä på slutet och sa "vilken go tjej du var alltså!". Tuva ritade en teckning till henne, en klassisk huvudfoting. Tandhygienisten sa att hon skulle hänga upp den, och det tror jag hon gjorde, för hon hade tomt på väggarna, och hon behandlar ju bara vuxna, och de ritar ju sällan teckningar och ger henne! ;-) Och jag hade inga hål!!! :-)

Må väl! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar