fredag, april 09, 2010

Vår lilla "nappoman"!

En i munnen, TVÅ i handen, fyra på sängkanten! ;-)
HUR och när vi ska avsluta detta kapitel av småbarnsåren står väl skrivet i stjärnorna antar jag! ;-) Magnus var tydligen också sen med att släppa nappen. Freja var ju en liten tumsugar-tjej och vi trodde det skulle bli problem att sluta (jag har en kusin som fick en kraftig inflammation i tummen eftersom hon sög så länge på den!) men Freja slutade HELT självmant när hon var ca fem år, och det mitt under västa cancertiden i vår familj! Det tog ett tag för oss att se att hon hade slutat faktsikt! Fem år är ju relativt tidigt att sluta med tumme, eftersom den ju alltid finns med... Tuva borde sluta med napp, ja vi vet, men just nu är det för mycket för oss i livet. Vi vill verkligen vara bestämda när Tuvs ska sluta, och vi orkar INTE en fajt just nu. Bättre att vänta tills vi är riktigt motiverade att "hjälpa" henne, så att det inte blir ett misslyckande.

4 kommentarer:

  1. Ja det är inte lätt det där med nappar, Emil har slutat med napp, gjorde nog det när han var 2½ för han tuggade sönder sina nappar och efter ett tag så vägrade jag köpa nya så till slut tog de slut och han accepterade läget.
    Tvillingarna har napp men bara när de ska sova, skönt. Så stolt att jag lyckades vänja av de med napp om dagarna, tog ett tag men nu har de aldrig napp dagtid. Tror de var runt 6-7 månader när jag fick för mig att de ej skulle ha napp dagtid ;)

    Ha en trevlig helg!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Vi tänker ta den för Hanna i sommar när vi har semester. Vi är brutala och tar den bara :). Det gjorde vi med Jonathan när var 2 också och ett par nätter sen var det lugnt. Däremot gör vi det när vi har en längre ledighet så att man orkar om det blir lite stökiga nätter.

    SvaraRadera
  3. Att vara brutal ligger nog inte för mig. ;-) Är nog lite för snäll ibland (precis som min mor och även mormor!), men det ståååår jag för! :-) Men det är väl lite som du säger Linda att det är bara att ta den, tex på sem för då ORKAR man kämpa lite. Man vi har ganska kämpiga kvällar med vår stora nu också... Många tankar mm. Jobbigt. :-( Tuva somnar med sina nappar, hon kan ligga länge och "kucklilura" innan hon somnar och vi behöver det lugnet just nu.

    Tacka Flemming för att han kom in och hjälpte Magnus med elen! :-)

    SvaraRadera
  4. Ja vi har ju inga svåra läggningar med Hanna precis. En mer lättlagd unge får man leta efter. En saga sen lägger hon sig ner och somnar. :)
    Men var och en måste göra det som känns bra för den eller hur och när man känner att man orkar.

    SvaraRadera