tisdag, december 08, 2009

Skoldagen började med brandövning







Idag var dagen inne, jag skulle vara med Freja i skolan. Freja har sett fram emot detta oerhört mycket. Det gäller att passa på, det kommer en dag när hon inte VILL ha mig där, när jag är "pinsam"! ;-) Jag sa tll Lisbeth igår när jag lämnad i skolan att jag skulle med idag. Hon sa vad bra, vi ska bla julpyssla!". Stööön, tänkte jag, jag har drömt om tomtar ooh änglar i natt, jag ska pyssla på jobbet i veckan, och så ska de pyssla i skolan också! Jag blir aldrig friii! ;-)

Vi hade inte hunnit säga mer än godmorgon och Filip i klassen hade öppnat ena julkalendern, så började brandlarmet tjuta! De visste att de skulle ske denna eller i nästa vecka, det har Freja berättat för mig. De har pratat om det i klassen, om vad man ska göra då mm.

Det var bara att springa ut på fotbollsplanen. Lisbeth gav klassen tillåtelse att ta på skorna. Hon sa att nu VISSTE hon att det var övning och det var ju sååå otäckt väder ute, men skulle brandlarmt av någon anledning gå ändå, ja då är det bara UT, utan skorna!

Frejas min var först lite skärrad men hon drog iväg ut med sina klasskompisar. Jag kom lugnt efter tillsammans med Lisbeth. Vi fick stå ute på fotbollsplann tills vi fick grönt att gå in igen.

Väl inne igen var det bara för Filip att fortsätta öppna Barnens Trafikkalender-julkalender. Därefter går Lisbet alltid igenom dagen, vad som skall ske. Hon hade tänkt att de skulle hunnit jobba med sina "scheman" (de har många scheman, detta var något med bokstäver tror jag), med det hann de inte pga brandlarmet. Trist då jag var lite nyfiken på de där schemana Freja pratar om. Nu skulle istället läsläxan gås igenom, därefter var det rast. Lisbeth har ett gulligt och mjukt sätt mot barnen, men oj då, hon är ändå bestämd, det går inte att sitta och drömma, hon fångade "drömmarna" på en gång! ;-) Freja var så aktiv i klassrummet (precis som Lisbeth har berättat för mig förut) och räckte upp handen och ville läsa mm.

På rasten följde jag med Lisbeth till peronalrummet för en efterlängtad kopp kaffe. Där var det tårta uppdukad då deras nye rektor sedan höstterminen, precis var färdig med sin rektorsutbildning och ville fira detta.

Efter rasten var det dags - julpyssel á 2009! Barnen skulle göra söta tomtar eller vättar, som skulle pryda klassrummet nu sista veckorna, till jullovet ska barnen ta hem dem. Men de kunde ju inte hjälpa alla barn på samma gång, så Lisbeth hade tagit fram lite "matte-julpyssel" att jobba med också.
Lunchen var inget vidare. Jag ville inte säga det till baren, men usch, det smakade precis som när jag gick i skolan! Jag hade dessutom än mer jobbigt att äta det då det var en av de rätter som jag med nöd och näppe klarar sedan mina cellfiftskurer... Det var en av de rätter jag åt på Onkologen då jag fick min första cellgiftskur, jag har kräkts den maten liksom... :-( Det var någon typ av kompakt köttfärslimpa med brunsås och potatis, riktig "storköksmat". Jag var tvungen att lämna mat kvar på tallriken... Mådde tyvärr riktigt illa.

Sist på dags-schemat var idrottslektionen med gympaläraren Peder. De fick spela innebandy. Oj,vad stor Freja har blivit kände jag, innebandy liksom! Nu är det inte "småbarnsgympa" längre utan verkligen IDROTT! ;-)

Gympaläraren Peder var heltrevlig. Han pratade norrländska så jag var tvungen att fråga varifrån han kom, snacka om att jag blev paff när han sa Luleå! Min mamma, Frejas mormor, kommer därifrån, och därmed hela hennes släkt. Jag har i stort sätt alla kusine och mostar och morbröder kvar där uppe. TYVÄRR är det ju så att man kommer ifrån varandra då släkten liksom utvidgas, ja, då vi alla kusiner bildar familjer mm. Men jag skulle vilja visa Freja och Tuva Norrland! :-)

Peder sa att det var ju en så väldigt stor klass! Gympasalen är typ anpassad för 16-18 elever, men de är 25 i Frejas klass! Men han gjorde verkligen så gott han kunde.

När skolan var slut följde Ellen med Freja hem. De har bla gjort böcker om Svamp Bob Fyrkant.

Nu väntar sängen! Julpyssel för hela slanten väntar imorgon! ;-)

1 kommentar:

  1. Mysigt vara med i skolan;-) Hände dock ej mkt den dagen då jag var där men blir fler tillfällen;-) M ´s tur nästa ggr, ha Ellen besämt.

    Ellen vägrar sova, ligger skriker i sitt rum o jag mer envis än hon:-( Suck vad trött jag blir!! Kommit in i nån "stor trots" period....:-( Helt omöjlig!!

    Tack för i dag, fin disktrasa. Ellen såå nöjd.
    Freja välkommen med oss hem efter skolan en dag sen vi/jag måste bara få in rutiner med hämta/ lämna osv.Men sen blir det tid för lek i jan osv, nu är det jul osv!!

    Sköt om er.
    Kramen J

    SvaraRadera