fredag, december 04, 2009

Sissel och Odd: Three points (recension av mig)

Av mig får Sissels julkonsert tre poäng av fem möjliga.

Blekinge Läns Tidning gav konserten fyra poäng. Alltså Sissel har ju en fantastisk röst, hon är proffs ut i fingerspetsarna och gör ju ett fantastiskt jobb, men ibland upplever jag henne som aningens kylig. Odd Nordstoga var helcharmig och fortfarande så där "ny", "oförstörd" och sprudlande. ;-)

Orsa Spelmän är ju otroligt proffsiga och man ser en enorm spelglädje i dem fortfarande, trots att de nu har spelat i flera år. De körde några underbara låtar i folkviseton som man rycktes med oerhört i! :-) The Real Group är ju väldigt duktiga (de sjunger ju acapella), meen jag gillar inte riktigt deras "glättighet" då de kör Medley på massa "uppåt jul-låtar", exempelvis Jingle Bells, Nu är det jul igen och Räven raskar över isen. ;-)

Ja, och Krister Henriksson som konferencier... Vad ska man säga om honom... Jag har gillat denne man förut, men nu upplevde jag honom som flamsig och liksom lite "dryg" och ytlig där han stod i sin kavaj med en glitter-girlang om halsen. Jag fick associationer till hur man kanske ser ut efter en lussevaka på högstadiet eller som man ser ut efter en blöt nyårsfest. Han försökte få till lite "tänkvärdheter" då han gjorde en jämförelse mellan Josef och Maria och dagens sk "papperslösa" flyktingar som man läser om i tidningen ofta. Men det blev ganska "platt". ;-)

Hela jippot blev tämligen "kommersiellt". Jag gillar annars den midnattskonsert som hålls i dec varje år i Amiralitetskyrkan Ulrica Pia (Frejas dopkyrka). :-) Deeen är högtidlig och fin! Den avslutas med att alla tillsammans sjunger exempelvis Hosianna eller Bered en väg för herran. Men det kan inte vara lätt att göra det känslosamt och högtidligt i en skridsko-arena heller, tänker jag...

Det var en enorm upplevelse att gå på konserten och alla medverkande gjorde ett fantastiskt jobb. Det positiva var att den innehöll något för alla smaker! :-)

Jag fick höra många av mina favorotlåtar från Sissel och Odds julskiva, bla "Upp gläd er alla" och "Jul i Svingen". Jag saknade dock "Velkommen igen", som Sissel sjunger på sin egen norska dialekt, jag tror det är "sörländska" (skorrande danska "r").

Mia och Bengt köpte Sissel och Odds julskiva till Magnus morbror och moster, som ju inte kunde gå på konserten, och de stötte faktiskt på Sissel där nere efter konserten. Hon skrev sin autograf på skivan och dedikerade den till dem! :-)

Låt julen komma hem till oss! :-) Och det har den redan gjort, lyssnar nu på "Upp gläd er alla". Oj vad Sissel och Odds röster klingar fint tillsammans!