torsdag, december 03, 2009

Julbord i historisk miljö.





Jag hade en helmysig kväll igår. Vi åkte buss till Kristianopel. Där mötte oss en kunnig guide i tidsenliga medeltidskläder. Några av oss fick facklor att bära och så gick vi en guidad vandring i den gamla danska medeltida "staden" (ja det var en stad på den tiden, med 900 invånare) tyvärr brände svenskarna ner staden, de skonade ingen mer än prästen då de alltid lät någon leva som kunde berätta historien. Kvinnor och barn gömde sig i kyrkan men svenskarna skonade inte ens dem, de brände ner kyrkan. Den kyrka som nu finns där byggdes efter detta "blodbad", på 1600-talet, och den vacka "danskinspirarade" kyrkan står där än i dag. Jag var på julotta i den kyrkan förra året och den är så vacker inuti.

Efter den trevliga (men aningens kalla!) vandring vankades det julbord på anrika Gästis i Kristianopel. Jag har inte varit på många julbord "på restaurang" så att säga, så jag har inget att jämföra med, men oj, vad mycket och GOD mat! :-) Efterrätts- och godisbordet var inte heller dumt. :-)

Oj vad mycket beröm jag fick för mitt fina långa "namnhalsband"! :-) Du har typ beställningar Linda! ;-)

Nu har jag hämtar Freja och kompis på fritids och de leker på Frejas rum. Tuva leker med Barbie i vardagsrummet (där även jag sitter).

Ikväll blir det julkonsert i Telenor Arena. Ska bli mysigt.

Ha det bra!

1 kommentar:

  1. Ha ha ja ang namn smycke så måste jag beställa min 3a med Elvira på:-O
    Men hinner det, kosta ju en slant.

    Gott med julbord, vi var i K-opel ett år, min fam o M´s. Såå mysigt!!
    Ett år bjöd min bror, som julklapp:-)
    Mysigt ställe.

    Ha nu en mysig kväll, njut o sug in all julstämning;-)

    Kram JO

    SvaraRadera