söndag, december 06, 2009

Julevangeliet

Japp! Det ska jag läsa i kyrkan på vårt Luciatåg på torsdag. Det är fint, och jag tycker inte det känns det minsta konstigt att berätta för barnen varför vi faktiskt firar jul! ;-)

Julevangeliet heter ju också Lukas evangeliet och börjar ju så fint med:

Och det hände sig vid den tiden att från kejsar Augustus utgick ett påbud om att hela välden skulle skattskrivas. Detta var den första skattskrivningen, och den hölls, när Kvirinius var landshövding över Syrien. Då färdades alla var och en till sin stad för att låta skattskriva sig.

Idag har annars varit en aningens stressig dag här hemma med städning av rent ut sagt "sunkigt" hus. ;-) Men jag är såå hemmakär, det är ändå så mysigt att bara vara hemma och pyssla med alla dessa helt vardagliga saker! :-)

Och veckan som följer KAN bli stressig. Jag är ledig på tis för att vara med Freja i skolan. På ons har vi julpysseldag på jobbet. Tills dess behöver jag förbereda 19 st papp-plattor som jag ska klä med lakansväv och sätta en väggupphängningskrok bak på. Barnen ska nämligen trycka med schabloner på den med glitterfärg, de kan välja på ex ängel, jultomte, julgran etc. Magnus hämtar barnen i morgon och jag lär vara kvar på jobbet till jag är klar med de 19 plattorna. ;-)

Jag har Lucia på jobbet på torsdag, Freja har gympa uppvisning på onsdagen och på fredagen har Tuva Lucia på dagis. Men sedan, sedan, NÄSTA vecka hoppas jag blir lugn! :-) Så man hinner känna jullugnet som börjar hägra sig.

Må väl! :-)

2 kommentarer:

  1. Tyvärr upplever nog många dec månad som stress:-( Men man skall ju njuta, men som du skriver mot slutet så tro jag vi alla kan få lite julfrid;-)

    Söt snögubbe. Håller med om prydnads saker mm, jag ha ALLTID bara lite tomtar uppe, barnen få ha hur många de vill på sitt rum däremot. Brukar bli en del:-)

    Kul med lucia på dagis, blir att M o Ellen går.
    Jag o lillan blir hemma, dra ej dit henne. Värsta bacillbomben ju:-(

    Sköt om er.
    Kramar J

    SvaraRadera
  2. Jo absolut, jag brukar börja njuta riktigt av julmånaden så där efter Lucia! ;-)

    Ang tomtar mm, jag har ganska mycket sånt uppe i dec, då "frossar" jag (men har ändå inget "bjäfs-julpynt"). Annars har jag ganska avskalat hemma.

    Ha det bra!
    Kram Chri

    SvaraRadera