onsdag, juni 16, 2010

Skolavslutning 2010

Igår tisdag var det dags för vår älskade "ettagluttare" att sluta ettan. Jag blev så rörd när hon gick in i kyrkan tillsammans med sina klasskamrater och fröken. Ååå, vad söt hon är, hon blir bara sötare med åren! ;-) Men jag veeet, så tycker så klart alla föräldrar om sina älskade telningar! :-)

Jag hade bytt tid på jobbet så att jag slutade kl halv två. Avslutningen var kl sex i vår kyrka i byn. Faktiskt en bra tid, Magnus slapp ju ta ledigt mm. Jag åkte buss denna dag, så jag gick av bussen vid skolan/fritids för att hämta Freja. Nu denna tiden på året brukar vi cykla hem. Jag cyklar ner till byn och ställer cykeln där på morgonen, och tar bussen därifrån.

När jag väntade på bussen vid jobbet var det strålande solsken, men med en olycksbådande mörk mörk himmel en bit bort. När bussen kom till vår by fullkomligt vräääkte regnet ner... Jag hade bara munkjacka och korta jeans. Freja var ännu sämre klädd, halvlånga leggings, lång t-shirt/tunika, foppa-tofflor och munkjacka...

Vi gav oss ut i regnvädret. Jag sa till Freja att det gjorde inget om vi blev böta, vi skulle ju bara hem. Vi cyklade mor Tuvas dagis. När vi kommit halvvägs sa plötsligt Freja "min hjälm mamma!". Jag bara stönade "neeeej...". Jag sa att vi måste hämta den på fritids, det fanns inget annat att göra. Man får INTE cykla utan hjälm om man är under 15 år. Vi fick ju leda cyklarna tillbaka... Fast då var vi så blöta så det spelade liksom ingen roll längre... ;-)

Medan Freja gick upp på fritids öpnnade jag hennes gympapåse och och upp henne handduk och torkade av mig både i håret och ansiktet. Jag har aldrig varit med om maken till regn, mina ögon var helt fulla av vatten, ja bannemig som om jag stod i en dusch! ;-)

Sedan cyklade vi mot dagis igen. Freja gnällde några gånger och sa att hon frös, men jag peppade henne och sa flera gånger att vi måste skratta åt eländet, och det gjorde vi! Jag sa att när vi kommer hem dricker vi varm choklad.

Tuva hade tur, hon blev inte alls lika blöt som jag och Freja, det hade nästan regnat över då vi kom till dagis. Jag höll vad jag hade lovat, varm choklad serverades som mellanmål hemma.

Direkt efter mellanmålet började jag med "examens-middagen". Det var inte menat att bli något superspeciellt, men vi råkade ha en fläskytterfilé i frysen, så jag gjorde en gryta på sådan, med klyftpotatis till. Mmmmm, så GOTT! Barnen mumsade och åt, de gillar den grytan.

Magnus kom hem lagom till middagen. Därefter var det bara att snabba sig att få på oss själva och barnen finkläderna. Freja var såååå fin i sin röda 50-talsinspirerade klänning med vita prickar (Blingo) och svart bolero till. Tuva hade en klassisk vit- och rosarandig bomullsklänning (faktiskt samma modell som Freja hade förra skolavslutningen och nu på den gammeldags skoldagen) och vit kofta. Jag hade den lila kort klänningen jag beställde från Ellos, med en svart-grå sjal om axlarna. Magnus hade sin North Face skjorta på sig. Det är hans årliga födelsedagspresent från mig, det kommer alltid en ny modell i april nämligen. ;-) Jag tycker att skolavslutning är något speciellt, något att klä upp sig för.

Klasserna (ettorna och tvåorna) tågade in i kyrkan tillsammans med klasslärarna. Freja gick tillsammans med kompisen Karolina, som dagen till ära hade likadana klack-sandaler som Freja. De samlades i kapprummet utanför klassrummet en kvart innan det började och gick tillsammans till kyrkan (som ligger ett stenkast från skolan). Freja berättade att fröken Lisbeth hade räknat och räknat dem, säkert sex gånger! Inte kul att missa något barn en sådan dag! ;-) Vädret var över förväntan, inget regn och en himmel "på uppklarnande", men massor av vattenpölar över hela skolgården.

Vi mötte farmor och farfar utanför kyrkan och gick in tillsammans med dem. Min pappa (morfar) kom också. Han låter ofta mormor vara med på sådana här tillställningar, men idag var det hans tur. Roligt att han kom! :-) Han har ju ny kamera och tycker om att använda den i sådana här sammanhang.

Tuva är ju som ett litet kvicksilver alltså! Ja, man skulle kunna säga att hon har myror i brallan. Hon klättrar och klänger och petar folk i ryggen och säger hej, kryper under bänkrader och dyker upp i raden framför mm. Mitt i allt var hon kissig, ändå kissade hon innan vi åkte. Men det var kanske bara för att få röra lite på benen som hon bad om att få gå och kissa. Tydligen inspirerade hon även dagiskompisen Noah till kiss-turen för efter oss var det hans tur att gå på toa! ;-)

Frejas klass och den andra ettan sjöng två sånger. Den ena var en omgjord "Nu ska du höra nånting som jag vill tala om" (den handlar ju om våren, nu sjöng de om sommaren) och någon annan sång om sommarlov. Vi sjöng även tillsammans psalm 199 och 200. Det ÄR något speciellt med skolavslutningar, speciellt om de hålls i kyrkan!!! :-)

När Tuva blev "utsläppt" i frihet igen dundrade hon fram på kyrkgången. När hon vände på huvudet såg hon något intressant - ååå, alla gravar, gravstenar och låga "häckar" mellan gravarna. Hon utbrast "mamma får jag springa i dom labyrinterna?".

Efteråt skulle alla samlas i klassrummet. Freja hade inte kunnat hålla tyst om att de skulle sjunga en annan sång för oss där. Lisbeth spelade gitarr till. Lisbeth pratade även lite om att hon tyckte att det var en så fin klass, om vad mycket de hade lärt sig under året (tex att alla nu kunde läsa), och att de inte skulle glömma att använda sina nyförvärvade kunskaper under sommaren. Hon berättade att förra sommaren hade hon varit ganska nervös, eftersom hon då skulle ha en ny klass efter sommaren, en klass som dessutom var ovanligt stooor, men nu denna sommaren skulle hon ju inte vara lika nervös för nu skulle hon ju veta att det var är jättefin klass. ;-)

Sedan var det kramkalas. ;-) Freja har sagt gång på gång att hon kommer att sakna fröken under sommaren. Då har jag skojat och sagt att läxorna kommer du inte att sakna va? ;-) Men det är väl precis som det SKA vara, en liten ettagluttare SKA sakna fröken under sommaren!

När Magnus och jag gick till klassrummet körde farmor och farfar hem till oss och satte på kaffet. Pappa körde hem. Han skulle hämta mamma i affären och sedan körde de hem till sig. Vi frågade om Tuva ville följa med farmor och farfar hem till oss och det ville hon! Kändes lite "skönt" att få en liten stund själva med Freja i klassrummet då man verkligen kunde lyssna på fröken och på barnens sång.

När vi gick ut från klassrummet sken solen. Välkommen sommarlov! Vi drack kaffe och åt "bröllopstårta" (Frödinge har gjort en specialtårta nu inför Viktoria och Daniels bröllop) hemma. Jag hade köpt en liten present var till tjejerna, likaså hade farmor. Farmor gav dem varsitt stort set med olika fina glaspärlor. Jag hade köpt en varsin specialpenna, en sk "röstförändringspenna". Man kunde spela in ett kort meddelande med den och sedan spela upp det olika snabbt. Det var en mycket uppskattad present! ;-) I paketet hade jag även lagt en varsin hjärtformad klubba och en annan godisbit.

Nu väntar bingen. Go natt! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar