torsdag, juni 03, 2010

Jaha, läkarutlåtande

Mina goa kolleger ville verkligen att jag skulle kolla upp min fot på vårdcentralen. Jag kan i och för sig förstå dem, de ville ju veta om jag blir borta en eller flera veckor! ;-) Även om jag har foten lindad ser man de blå-lila områdena på foten. Jag var nämligen inne på jobbet en stund igår då vi hade "Vårfest" för föräldrar och barn. Barnen sjöng lite, och alla hade picknick med. Det var en underbar försommarkväll!

Rinde till VC i morse. Fick tid hos Börje, samma läkare som underökte Tuvas stukade fot för två veckor sedan! Jag berättade det och då sa sköterskan skrattande att det är ju lika bra att Börje tar hand om vår familjs stukade fötter. ;-)

Börje tittade på foten och sa att han TRODDE inte att det var någon fraktur, men skickade mig ändå på röntgen. Han sa att det finns så många ben i foten så det var svårt att se med blotta ögat om något var brutet. Men röntgen visade ingen fraktur.

Så det är bara att linka vidare. Men skönt att veta att jag KAN belasta foten nu! Läkaren sjukskrev mig hela nästa vecka också, men jag tar tis ons till att börja med (ledig mån). Det är stora ytor att röra sig över på jobbet, jag jobbar dessutom på övervåningen, och vår "gård" ligger en bit från själva förskolan...

Magnus kom hem från Kairo på tisdagkvällen och kände sig helruggig. Han la sig med barnen och vaknade på natten med feber. Han är dock redan feberfri. Det kan ha varit en kombination av många saker, för lite sömn, för mycket jobb, värme, kyla, AC mm.

TUVA den lilla luvan kan bannemig cykla!!! Hon har tjatat sedan i höstas att vi ska ta bort stödhjulen på hennes lilla cykel. Hon har sagt "jag kan cykla precis som Freja". Vi har tänkt att det är ju vad hon tror, så lätt är det inte. Freja lärde sig cykla den våren då hon skulle fylla sex år. Men Tuva ska ju bara göra allt som Freja kan, så är det ju att vara lillasyster. ;-)

I lördags satte Magnus på stödhjulen på Frejas gamla lila cykel. Det är Frejas förra cykel, och faktiskt första, vi hade ingen sådan busliten till henne, kanske därför hon inte lärde sig cykla förren hon var sex heller - det var först då hon nådde ner riktigt.

På söndagkvällen kämpade jag med att försöka få loss stödhjulen på den lilla, men jag fick bara av ena sidans. De andra muttrarna var rostiga. Farfar fixade det på måndagkvällen då de ändå passade tjejerna. Jag var kvar hemma när han monterade av stödhjulet. Tuva satta sig på cykeln och cyklade i stort sätt bara iväg!!! Hennes kommentar var skön! Hon sa "jag måste cykla fort annars välter jag!". Så sant så sant, det är ju lättare att hålla balansen med lite fart, det märker även jag när jag har Tuva i barnsadeln på min cykel. Ibland ber Freja mig vänta och så sänker jag farten, men då är det nära att jag välter faktiskt.

Farfar sprang ju med Tuva, men hon cyklade helt själv. Hon kunde inte bromsa och styra så bra i början, men det lärde hon sig tydligen efter ett tag (jag skulle ju till jobbet så jag såg ej det). Det som var så bra var också att hon ju lätt och smidigt nådde ner med foten om hon kände att hon behövde bromsa, eller inte hade full kontroll.

Vilken härlig sommardag vi har haft idag! Nu är värmen här! Freja Tuva och Sanna har sprungit i vattenspridaren och plaskat i en liten badbalja.

Må väl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar