torsdag, juni 17, 2010

Någon form av "vardag" igen





Igår, första dagen på sommarlovet tog jag ledigt. Jag ville att Freja i alla fall skulle vara ledig första dagen på lovet. ;-) Men nu är det vardag igen! Barnen kommer att gå på fritids/dagis i tre veckor till, jag jobbar i fyra veckor till. Magnus är ledig och hemma med barnen den sista veckan jag jobbar.

Igår var i bara hemma och slappade. Freja var inte riktigt piggelina på förmiddagen. Hon klagade på halsont och ont i örat. Under dagen piggade hon dock på sig. Vi tog en tur till "byn" och Ica och köpte varsin glass. Barnen cyklade och jag gick. Tuva är en sån nybörjare på cykling utan stödhjul så jag vågar inte cykla själv, jag valde att promenera bredvid. Det gick riktigt bra för henne. Hon hade dock lite problem med att cykla på grus. Men på vägen hem, när vi hade ca en trededel av vägen kvar, då blev Tuva supetrött så där på en gång. Lill-tjejen är ju inte van att cykla så långt ännu. Vi löste det som så att Freja cyklade på Tuvas lilla cykel (det tycker Freja är kul!), jag satte Tuva på pakethållaren på Frejas cykel och tänkte dra den hemåt. Men när jag gick där och drog tänkte jag att bannemig om jag inte ska prova att cykla på Frejas cykel. Det gjorde jag! ;-) Den är ju inte så hög, och Tuva satt så duktigt på pakethållaren med fötterna ut. Jag hade INTE satt henne så på tex min cykel. Vi cyklade förbi en man som var och hämtade posten vid sin brevlåda, och han bara skrattade åt oss. Jag sa "ja, det är tur att barnen har en så liten mamma att hon kan cykla på barnens cyklar, när nu lilltjejen är lite trött". ;-)

Nere i byn satte vi oss på "torget" och tittade lite på folk. Till Tuvas förtjusning kom Anton, hennes lille älskling från dagis, också och satte sig där och åt en glass med sin mamma och storebror.

Idag torsdag fick Tuva till sin förtjusning cykla hem från dagis. Magnus hade hämtdag och han hade lovat Tuva det. Det hade gått bra. Freja är nog inte riktigt i form ändå, för hon valde att gå hem.

När jag kom hem hade Magnus falukorven i stekpannan. Vi åt skopglass med strössel och jordgubbssås till efterrätt. Efter maten badade barnen en liten stund i vår lilla plaskepool som jag fyllde igår, men som de inte badade i alls igår. Vi tog inte bort poolskyddet från stor-poolen för ett kort dopp kl sju på kvällen.

Nu sover barnen sött, efter bokläsning var för sig, idag. Magnus läste Håkan Bråkan och fiskarnas befriare för Tuva, Freja läste en "jättebok" (lika stor som jättefödelsedagskortet Freja fick när hon fyllde år) som vi lånade på bibblan sist, Isis och Osis, och sedan läste jag Kråkes årstidsdagar för Freja.

Må väl! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar