lördag, juni 19, 2010

Shopping och kronprinsessbröllop

Sitter här i soffan, klockan är sju och TV:n står på med prinsessbröllop. Barnen leker (för tillfället lugnt) i Frejas rum, med Frejas nyinköpta Littlest Petshop djur.

Dagen började med att Freja och jag åkte in till stan för att uträtta endel ärenden. Måste ju erkänna att jag så smått hade lovat henne det redan förra lördagen, men ni som läser här frekvent vet ju vad jag gjorde (eller INTE gjorde!) då. ;-)

Freja fick i vanlig ordning pengar av gammelfarmor Gulli i födelsedagspresent och vi brukar sätta in pengarna i hennes fondsparande, men i år ville hon så gärna köpa något för pengarna. Gulli säger också att hon gärna vill att Freja köper något hon vill ha för pengarna. Så vi åkte in till stan och "shoppade", jag och Freja. ;-) Freja leker mycket med dessa Littlest Petshop smådjuren (i plast med OÄNDLIGT många småpryttlar till) tillsammans med kompisen Sanna. Sanna har mängder med sådana här djur. Freja ville så jättegärna köpa lite sådana djur för sina pengar.

Det var så mysigt att gå på stan med henne. :-) Det enda som var omysigt, var att jag råkade "krocka" in bilen i porten in till mammas affär i stan... Vi skulle parkera inne på gården. Jag brukar alltid komma med bilen från hamnen så att säga, och då är det lätt att komma in genom porten, men idag körde jag bort till torget i förhoppning att hitta en vanlig p-plats, men det hittade jag så klart ingen, så jag kom från "torghållet" så att säga. När det sa krock i kofångaren fram kände jag att vi skippar att parkera på gården idag. ;-) Vi parkerade på Ericssonparkeringen. Freja blev lite nervös när det sa krock, men jag sa att det var ingen fara. Jag är faktiskt i detta läge glad att vi inte har en superny bil, för sådana här saker råkar jag ganska ofta ut för. (Ja inte jätte-jätteofta, det hände sist i vårt supertrånga garage vi hyrde när vi bodde i stan, då körde jag in i en pelare och repade hela sidan på vår/Magnus bil). Nu bara låter vi det vara tror jag. ;-)

Vi hade ärenden till optikern för inställning av Frejas glasögon, som har blivit lite stora. Vi var inne på H&M och köpte födelsedagspresent till kalaset hon ska på imorgon (hennes kompis från bebistiden och öppna förskolan). Vi köpte en likadan turkos klänning med smala axelband som Freja hade på sin födelsedag. Vi hittade en svart häftig klänning med lite "tyll" för 50 kr, som jag köpte till Frejan. Hon kan ju kanske ha den på något av höstens discon. ;-)

Sedan gick vi då in på BR-leksaker. Där hittade Freja en box med Petshops (tror det var vetrinär-Petshops). Den köpte hon. Vi bestämde oss för att köra in på Maxi, för där finns också Petshops. Där köpte hon en box med safari-petshops.

När vi var klara på stan gick vi så klart in en runda till mamma och pappa i affären. Vi köpte en glass i Hoglandspark och jag fick kaffe hos mamma och pappa. När vi skulle gå därifrån ville Freja gå in på SimSalaBim, pyssel- och presentaffären i närheten av mammas affär. Därinne gick jag på en så fin porslinsburk i form av en prinsesstårta med en rosa ros att öppna burken med, som bara var såååå läcker!!! Min lilla mamma gav den till mig. :-)

På morgonen ringde kompisen Wilma och ville leka. De bestämde att de skulle leka efter att vi hade varit i stan. "Shopping-turen" drog ut på tiden. Så vi ringde från bilen och plockade upp Wilma direkt när vi kom från stan.

Väl hemma slängde tjejerna av sig kläderna och tog på badkläder, för ett av många dopp i poolen. Tuva kom hemsläntrandes med gannflickorna Alicia och Meja efter en stund och ville också bada.

Idag är det ju den 19 juni, och det är dagen D för kronprinsessbrölloppet. TV:n har stått, och står på. Vilken otroligt vacker kronprinsessa vi har i vårt land! Jag är nog rojalist eller monarkist eller vad det heter, jag tycker vår kungafamilj representerar vårt land på ett bra sätt.

Det var så man fick gåshud när man såg kortegen genom vår vackra huvudstad, med detta vackra vackra bröllopspar i droskan, militärer, hästar, flaggor och jublande människor. Sms:ade brorsan Patrik och skrev bara kort att det var så PAMIGT! Han är militär och har bla gått högvakten, men även varit med i andra högtidliga tillställningar i Stockholm. Han svarade ganska snabbt på mitt sms och höll med om att det var pampigt. Han skrev att han faktiskt satt i polisens kommenderingsstab där de polisiära och militära enheterna leddes/leds under dagen.

Nu sover de små, klockan är nu tio. Men Freja och Tuva lekte en bra stund i Frejas rum med dessa små petshops. Efter en timme slängde dock Freja ut Tuva ur rummet, då gick leken överstyr tyckte Freja. "Hon leker ju med lördagsgodis och allt nu mamma!" utbrast Freja! ;-) Tuva leker väldigt fantasifullt när hon leker, det märker man ju när hon leker med sina barbie, och känner jag Freja rätt vill hon nog ha en mer "ordnad" lek. ;-)

Må väl! Brölloppsskål! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar